Stel je voor: je wil een nieuwe auto. Een van de eerste vragen die je dan hebt is: wat kost een auto?
(en jij denkt nu: waar gaat dit verhaal naar toe? wees geduldig; het wordt zo duidelijk)
Wil je dus een nieuwe auto dan vraag je jezelf af:
wat kost een goede auto?
wat kost een goede Duitse auto?
wat kost een goede Duitse auto met 200.000 kilometer op de teller?
wat kost een goede Duitse auto met 40.000 kilometer op de teller?
De prijs zal omhoog gaan naarmate de auto ‘beter’ en nieuwer is. Logisch zou Cruyff zeggen.
Dan is er nog het issue van vraag en aanbod. Zijn er veel Mercedessen in de markt, dan gaat de prijs omlaag. Zijn er weinig of is de vraag enorm groot, dan gaat de prijs omhoog.
Tot zover het auto-markt voorbeeld.
Dan gaan we nu naar de arbeidsmarkt.
Een python programmeur met 7 jaar ervaring is duurder dan een met 1 jaar ervaring. Logisch.
Een python programmeur die nederlands spreekt met 7 jaar ervaring en leiding kan geven is nog kostbaarder. Ook logisch.
En dan nu de recruitment-kosten die je maakt.
Wat mogen die kosten? Zo min mogelijk hoor ik je denken.
Duizend euro voor een geweldige kandidaat vindt iedereen een goede deal, twintigduizend euro voor een matige kandidaat vindt iedereen een slechte deal. Tot zover simpel.
Een werving en selectiebureau kost je 6.000-35.000 afhankelijk van welke je hebt en voor welke vacature.
Een recuitmentmarketingbureau kost je tussen de 4-8k afhankelijk van wat jij zelf doet.
Wat? Heb ik zelf invloed op de prijs?
Wil je een schaap met 5 poten en betaal je onder de markt, dan moet Vol-Gas heel hard voor je zoeken en betaal je 8k – vooral voor advertenties om goede mensen te bereiken.
Wil je een schaap met 4 poten en betaal je boven de markt, dan kunnen we minder uitgeven aan advertenties en betaal je misschien maar 4k.
Vol-Gas noemt factoren die je fee bepalen RATES.
Het Resultaat van jouw wervingscampagne wordt bepaald door jouw Aantrekkelijkheid (1) als werkgever, de TalentPool (2), het aantal mensen binnen 30 minuten reisafstand van je bedrijf, hoeveel Eisen (3) je stelt, hoe Snel (4) je kandidaten benadert, hen spreekt en een aanbod doet.
RATES Voorbeeld
Stel dat je een aantrekkelijke werkgever bent die snel reageert en niet al te idioot hoge eisen stelt dan kun je met minder advertentiebudget succesvol zijn. Je zult goede (en minder goede) kandidaten aantrekken en je bespaart op je kanalen. De marketeer van Vol-Gas gaat snel door de minder goede kandidaten heen en levert jou alleen de goede. Je kanaalkosten zijn laag en je kosten aan Vol-Gas zijn laag.
Of andersom. Je wilt een hele specifieke kandidaat en je betaalt niet zo goed (of je bent niet zo flexibel in werkuren o.i.d.) dan wordt het veel harder zoeken. Er zijn meerdere advertentiekanalen nodig en de marketeer moet hard achter kandidaten aanzitten om ze te overtuigen tot een eerste gesprek. Dan worden je kosten hoger en je kans op succes kleiner.
Jij bepaalt dus zelf wat een goede recruitment marketingcampagne kost
Wil je weten wat jouw eisen betekenen voor de kosten van je volgende recruitmentcampagne? Boek dan hier je gesprek.