Werven anno 2024 is als rijden in de zeventraps handbak van Porsche, je moet accelereren, maar zonder uit de bocht te vliegen.
Hoe accelereer je in een steeds schaarser wordende arbeidsmarkt? Werven anno 2024 is als het manoeuvreren met de zeventraps handbak van Porsche*. Hiermee maximaliseer je je rijervaring en verlaag je toch het verbruik op de snelweg door het toerental te laten zakken.
In dit artikel doen we je de 7 effectieve versnellingen uit de doeken om jouw wervingsinspanningen naar een hoger niveau te tillen, met de nadruk op diversiteit, technologie, en werkgeversmerk.
*“De zevende versnelling in de Porsche 911 dient als een ‘overdrive’. Het is een lange versnelling die het toerental op de snelweg laat zakken om zo het verbruik iets omlaag te krijgen.”
1e versnelling: Personeel werven, de basis.
Analyseer de behoeften van je organisatie. En ja, dit gaat behoorlijk ver: van het identificeren van de vereiste vaardigheden en ervaring die bij de rol hoort, tot aan het begrijpen van de culturele fit. En nee, dat is geen zinloos werk. Hoewel je in een toch al overbelaste werkomgeving eerder zult uitroepen: ‘Breng me gewoon een accountmanager, technisch tekenaar, automonteur of installateur met ervaring!, en snel wat’. Loont het storten van de basis ruimschoots de moeite.
Want wat heb je aan een quick fix als je iemand aanneemt die niet overeenkomt met je kernwaarden of bedrijfscultuur? Irritatie, ergernis en wrijving zullen dan het resultaat zijn en dan kan je weer opnieuw beginnen.
De basis van succesvolle werving zit hem in een duidelijke en gedetailleerde functieomschrijving, of een job scorecard zoals we dat bij Vol-Gas noemen. Het helpt niet alleen potentiële kandidaten te begrijpen wat er van hen verwacht wordt, maar het stelt je ook in staat om het wervingsproces efficiënter te richten.
2e versnelling: Moderne wervingsstrategieën
Gebruik de moderne wervingsstrategieën die je in deze digitale tijd ter beschikking staan. Sociale media en zoekmachines bieden unieke mogelijkheden om talent te bereiken buiten de traditionele kanalen om. Waar vroeger een personeelsadvertentie in de krant gebruikelijk was, adverteer je vandaag de dag online.
Actief gebruikmaken van platforms zoals LinkedIn, niet alleen voor het posten van vacatures maar ook voor het opbouwen en onderhouden van relaties, draagt significant bij aan je wervingssucces.
Door het algoritme van kanalen van META (Facebook en Instagram) te gebruiken ziet de juiste doelgroep je advertentie. Dankzij de inzet en het benutten van deze onlinekanalen vergroot je je bereik en het stelt je in staat om efficiënter met potentiële kandidaten te communiceren. Zo vergroot je de kans op het vinden van de ideale match voor jouw organisatie. Lees hier meer over recruitment marketing.
3e versnelling: Optimaliseren de vacaturetekst
Een vacaturetekst is een belangrijk marketinginstrument. Een overtuigende, duidelijke en inclusieve vacaturetekst met beschrijving van salaris en sollicitatietraject, maakt hèt verschil in het aantrekken van de juiste kandidaten. Laat de tekst de bedrijfscultuur weerspiegelen, de voordelen en groeimogelijkheden binnen het bedrijf benadrukken, en duidelijke vereisten en verwachtingen stellen. Dankzij inclusief taalgebruik werk je aan een divers kandidatenbestand en versterk je ook je merk als een vooruitstrevende werkgever.
4e versnelling: Doe aan Employer Branding
Hoor jij bij die 89% van de Nederlanders die Employer Branding weer zo’n modewoord vinden? Hoewel ik het deels met je eens ben, het lijkt het zoveelste buzzword met weinig inhoud, is het de moeite waard te weten wat het betekent.
Employer Branding is het actief bouwen aan een onderscheidend werkgeversmerk. Want laten we eerlijk zijn: het is toch vreemd dat jouw commerciële team haarfijn kan uitleggen, aan potentiële klanten, waarom ze zaken moeten doen met jouw organisatie. Maar dat hiring managers, directeuren, HR medewerkers en recruiters met de mond vol tanden te staan als ze antwoord moeten geven op de vraag: ‘Waarom voor ons bedrijf kiezen?’ En dan iets stamelen als: ‘Nou, eh, we hebben hier een fijne werksfeer… oh ja? Waar blijkt dat dan uit?’
Je bedrijf als aantrekkelijke werkgever neerzetten blijkt te werken.
5e versnelling: Diversiteit in werving
‘De kandidaat moet wel goed Nederlands spreken’, is een veelgehoorde behoefte als we bij Vol-Gas voor onze klanten geschikte mensen voor de functie vinden. En dit is begrijpelijk, want niet elke arbeidsmigrant kan in elk Nederlands bedrijf werken zonder kennis van de taal. Toch zijn er succesvolle bedrijven die diverser werven en deze taaleis niet stellen.
Neem als voorbeeld ASML, de parel in de Nederlandse tech industrie. De ASML recruiters weten dat een divers team een breed scala aan perspectieven, ideeën en ervaringen meebrengt. Dat stimuleert innovatie en vergroot bedrijfsprestaties. Daarom scouten zij juist naar medewerkers met wortels in andere culturen.
6e versnelling: Breng je interview skills naar een hoger niveau
8 van de 10 interviewers presteert onder de maat. Vragen te gefocust en gericht op baan of bedrijf en niet op de drijfveren van de sollicitant. Vragen zijn biased, vooropgezet of hebben het antwoord al ingebakken in de vraag (suggestiviteit). Train je interviewers om bias te minimaliseren en ervoor te zorgen dat alle kandidaten eerlijk en gelijk worden behandeld. Neem altijd op in je procedure dat kandidaten het team, het werk zelf en de werkplek ‘ontmoeten’, zodat ze een goed beeld krijgen van de werkomgeving en bedrijfscultuur.
7e versnelling: de overdrive
Let op: buzzword alert. Optimaliseer je candidate journey. Wil je jezelf echt onderscheiden dan pak je met de zevende versnelling door hoe de kandidaat, of je hem nou aanneemt of niet, terugkijkt op jouw wervingsproces. Zet de overdrive aan op heldere communicatie tijdens het sollicitatietraject van vacature tot aan feedback op het eventuele gesprek.
Een positieve ervaring kan ervoor zorgen dat kandidaten graag bij je willen werken, in de toekomst opnieuw solliciteren of hun positieve ervaringen delen met anderen.
Enjoy the ride
De toekomst is nu: het werven van personeel is in ontwikkeling. Steeds meer integratie van technologie, meer nadruk op diversiteit en inclusiviteit, meer focus en succes voor sterke werkgeversmerken. Evolve or die. Bedrijven die zich aanpassen aan de veranderende verwachtingen van de arbeidsmarkt en innovatieve benaderingen omarmen, zullen de meest getalenteerde en toegewijde medewerkers aantrekken en behouden. Het is belangrijk om vooruit te kijken en te anticiperen op toekomstige trends en uitdagingen in werving.
Plan hier je gratis intake in met een van de recruiters van Vol-Gas. Experts in het acceleren onder uitdagende omstandigheden. De Vol-Gas expert zal je helpen om succesvol te zijn en te blijven bij het werven van personeel 2024.