Hoe stuur je bulk mailings en waar moet je op letten?

Bulk mail

Wat is bulk mail en hoe werkt het volgens de wet AVG?

Bulk mail verwijst naar het verzenden van grote aantallen poststukken of e-mails tegelijkertijd. Het wordt voornamelijk gebruikt om commerciële boodschappen te versturen en om organisaties te informeren over verschillende zaken. Door het versturen van grotere aantallen kunnen organisaties ook korting krijgen op verzendkosten.

Postbedrijven bieden vaak staffelkorting aan voor het versturen van grote aantallen berichten. In de praktijk betekent dit dat hetzelfde bericht wordt verzonden naar een grote groep ontvangers zonder verdere personalisatie. Als het bericht naar bekende contacten wordt gestuurd, is het echter wel mogelijk om (gedeeltelijk) gepersonaliseerde berichten te versturen.

In de praktijk wordt bulk mail echter vaak geassocieerd met ongewenste berichten die ook wel 'junk mail' worden genoemd. In tegenstelling tot flyers of huis-aan-huis kranten, worden poststukken met adressering wel bezorgd. Dit betekent dat zelfs als het adres wordt geadresseerd aan de "bewoners van dit adres", het nog steeds bij de ontvanger wordt bezorgd.

Het versturen van grote hoeveelheden berichten is echter nog eenvoudiger en goedkoper via e-mail. Deze vorm van bulk mail staat bekend als 'spam'. Sinds de invoering van de AVG-wet is het echter niet langer toegestaan om bulk mail te sturen naar consumenten in de Europese Unie zonder uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger (opt-in). B2B is hiervan uitgesloten en er zijn nog steeds spammers die zich niet aan deze regels houden.

Een veelvoorkomend risico bij bulk mail is het versturen van e-mails waarbij de mailadressen van de ontvangers in het CC of AAN-veld in plaats van het BCC-veld worden geplaatst.

Bulk mail

Blijf de concurrentie voor 

Groei met 
Vol-Gas Marketing
Leer hoe je jouw boodschap op een overtuigende manier kunt overbrengen.
Leer hoe je jouw marketingbudget effectief kunt inzetten
Laat je helpen door een marketeer!