In dit artikel wil ik je een laagdrempeliger manier toelichten om invloed uit te oefenen op het behoud van medewerkers.
In feite zijn de tevredenheid van je medewerkers en de beleving van sollicitanten tijdens het sollicitatieproces onderdeel van jouw o zo belangrijke employer branding.
Het nadenken over, en organiseren van, jouw employer brand is het middel om:
Dit resulteert in een beter imago. Met een beter imago neemt je naamsbekendheid toe, zul je betere medewerkers en klanten aantrekken en beiden groepen behouden en je positief onderscheiden van jouw concurrentie. Zo bezien is de tevredenheid van je bestaande human resources een kernelement in je hele bedrijfsvoering.
Pas als je weet hoe je medewerkers hun eigen tevredenheid ervaren en waar eventueel blinde vlekken zitten kan je er wat aan doen. Je zult dus om feedback moeten vragen.
Een probaat middel om inzicht te krijgen op deze blinde vlekken is, in een of andere vorm een (vooral anoniem) onderzoek met vragen. Dit klinkt wellicht ingewikkeld, maar je kan dit zo makkelijk maken als je zelf wil. Een eenvoudige e-mail met een paar vragen naar al je medewerkers kan soms al verstopte pareltjes prijsgeven.
Hier zijn een paar voorbeeldvragen om quick and dirty te starten met het in kaart brengen van je huidige medewerkerstevredenheid.
Wil je ook een nulmeting doen? Reply dan op deze email voor een volledige vragenlijst waaruit je kan kiezen welke vragen voor jouw organisatie van belang zijn. Als je een keer verder wilt sparren over het belang van medewerkerstevredendheid boek dan hier je gratis gesprek met een van onze specialisten.