Evergreen content is informatie op het internet die niet tijdgebonden is en geen of weinig nieuwswaarde heeft. Het kan echter wel interessant zijn voor specifieke doelgroepen over een langere periode. Het blijft dus altijd ‘vers’ voor elke bezoeker, ongeacht wanneer ze de pagina bezoeken. Maar wat zijn de onderwerpen die 'groen' blijven en wat is de invloed van evergreen content op SEO?
Het internet is voornamelijk gericht op nieuwswaardige content. Maar evergreen content is het tegenovergestelde van nieuwswaardige informatie. Het maakt niet uit of je de pagina vandaag of volgend jaar bezoekt, de informatie blijft relevant voor de bezoeker.
Er zijn veel onderwerpen die zich lenen voor evergreen content, zolang ze niet direct verwijzen naar actuele onderwerpen. Denk aan gitaarakkoorden voor beginners, tuintips voor de zomer en naslagwerken of terugblikken op het verleden. Ook feitelijke informatie kan geschikt zijn, tenzij er nieuwe ontwikkelingen zijn. In dat geval kan de content wel worden aangepast.
Hoewel veel websites en content creators inhaken op de actualiteit om bezoekers te trekken, is het belangrijk om steeds nieuwe content te blijven maken om hoog te blijven scoren. Evergreen content daarentegen kent doorgaans minder hoge pieken, maar het aantal views kan cumulatief flink oplopen. Als veel personen over een langere periode steeds weer dezelfde evergreen pagina naar voren zien komen, zal de zichtbaarheid alleen maar toenemen en mogelijk ook de inkomsten die hieruit voortvloeien.